Bizi sadece yamyamlık birleştirmektedir. Sosyal, ekonomik ve felsefi olarak.
Dünyanın tek yasası. Bütün bireyselliklerin, bütün ortaklıkların, bütün dinlerin ve bütün barış anlaşmalarının maskeli dışavurumu.
Amazon olmak ya da olmamak, işte bütün mesele bu.
Bütün sorgulamalara karşı. Gracchi’nin annesine karşı.
Sadece benim olmayana ilgi duyarım. İnsanoğlunun yasası. Yamyamlığın yasası.
Dramatize edilen bütün şüpheci Katolik kocalardan usandık. Freud, kadın muammasının ve kâğıt üzerindeki psikolojiye dair diğer korkuların işini bitirdi.
Gerçeğin üzerine basıp geçen tek şey, içsel dünya ile dış dünya arasındaki geçirimsiz katman olan giysiydi. Giydirilmiş insana karşı tepki. Amerikan filmleri anlatacak.
Güneşin çocukları, yaşayan her şeyin annesi. Turistlerin, kölelerin ve göçmenlerin özleminin ikiyüzlülüğüyle beraber şiddetle karşılandı ve sevildi. Cobra Grande diyarında (1).
Bu, eski otları derlemeyi ve sarf etmeyi hiç bilmediğimizdendir. Ve biz kentlerin, banliyölerin, sınırların ve kıtaların ne olduğunu hiç bilmiyorduk. Brezilya’nın dünya haritasındaki avareleri. Ortak bir bilinç, dini bir ritim.
Bütün konserve bilinç ithalatçılarına karşı. Yaşamın aşikâr varlığı. Ve Levy- Bruhl’a kalmış mantık öncesi zihniyet çalışması.
Carahiba devrimini istiyoruz. Fransız devriminden de büyük. Etkili, insandan yana tüm başkaldırıların birleşimi. Biz olmasak, Avrupa zavallı insan hakları bildirgesine bile sahip olamazdı. Amerika’nın ilan ettiği altın çağ. Altın çağ. Ve tüm kızlar(2).
Aynı soydan gelmek. Karahiban Brazil ile bağlantı. Oú Villegaignon print terre. Montaigne. Doğal adam Rousseau. Fransız devriminden, romantizme, Bolşevik devriminden sürrealist devrime ve Keyserling’in tekno barbarları. Yürüyoruz.
Biz kimseye din öğretmedik. Uyurgezer kanunlarına göre yaşadık. İsa’yı Bahia ya da Belem do Para’da doğurduk.
Ama biz asla mantığın doğumunu kabul etmedik.
Vieira Baba’ya karşı. Faiz karşılığı para veren hani. Cahil Kral demişti ki ona “ Bunu kâğıda dök ama çok da hilekâr olma”. Böylece borç alındı. Brezilya şekeri vergilendirildi. Vieira, parayı Portekiz’de bıraktı ve bize hilekârlığı getirdi.
Ruh, ruhu bedenden ayrı algılamayı reddeder. İnsanbiçimcilik. Yamyam bir aşının gerekliliği. Meridyen dinlere karşı denge için. Ve harici engizisyonlara.
Sadece aural-gizem(3) dünyasına kulak verebiliriz.
İntikam kodlaması olan bir adaletimiz vardı. Sihir kodlaması olan bilim. Yamyamlık. Tabunun toteme kalıcı dönüşümü.
Geri dönüştürülebilir dünyaya ve nesnelleştirilmiş düşüncelere karşı. Yok edilmiş düşünceler. Dinamik düşünmenin önlenişi (4). Sistem tarafından kurban edilen (sömürülen) birey. Klasik adaletsizliklerin kaynağı. Romantik adaletsizliklerin. Ve içsel yengilerin unutuluşu.
Yollar. Yollar. Yollar. Yollar. Yollar. Yollar. Yollar.
Carahiba içgüdüsü.
Varsayımların yaşamı ve ölümü. Kosmosun öz-dengesinden, özün kozmos aksiyomuna. Varlık. Bilgi. Yamyamlık.
Bitkimsi elitlere karşı. Toprakla teması olan.
Biz kimseye din öğretmedik. Onun yerine şenliğimiz vardı. Kızılderililer bir imparatorluk senatörü gibi giyinip kuşandılar. Pitt’mişler gibi görünerek. Ya da Alencar operalarında coşkun Portekiz duygularıyla eşlik ettiler.
Zaten komünizm vardı bizde. Sürrealist dil zaten vardı. Altın çağ.
Catiti Catiti
Imara Notiá
Notiá Imara
Ipejú.(5)
Sihir ve hayat. Elimizde listemiz vardı ve fiziksel, ahlaki ve yüceliğe ait şeylerin bölüşümü. Gizemden ve ölümden, birkaç dilbilgisel yöntemle nasıl geçip gideceğimizi biliyorduk.
Bir adama “kanun nedir?” diye sordum. Olasılık kullanmayı güvence altına almaktır diye yanıtladı. Adamın adı Galli Matias idi. Onu yedim.
Gizemin olduğu yerde determinizm yoktur. Ne yapmak gerek şimdi?
İnsanlığın Cape Finisterre’de başlayan öykülerine karşı. Tarihsiz dünya. Damgalanmamış dünya. Sezar yok. Ne de Napolyon.
Kataloglar ve televizyon setleri şeklinde gelişim tespiti. Sadece makineler. Ve kan naklediciler.
Düşmanca sublimasyonlara karşı. Karavellerle karşıya geçirilen.
Cairu vikontu tarafından bir yamyam bilgeliğince tanımlanan misyoner ulusların gerçeğine karşı: - Bu, defalarca yinelenen bir yalandır.
Fakat hiçbir savaşçı gelmedi. Yiyip tükettiğimiz bir medeniyetten mülteciler geldi, çünkü biz kaplumbağalar kadar güçlü ve kindardık.
Eğer Tanrı Yaratılmamış Evrenin bilinciyse, Guaraci yaşayanların anasıdır. Jaci ise bitkilerin.
Kurgularımız değil ama kehanetlerimiz vardı. Ayrışma bilimi olarak siyasetimiz. Ve küresel bir sosyal sistem.
Göçler. Boğucu memleketlerden kaçış. Kentsel sklerozlara karşı. Vesayete ve spekülatif usançlara karşı.
William James’den Voronoff’a. Tabunun toteme dönüşümü. Yamyamlık.
Aile reisleri ve “Leylek Masalı”nın oluşumu: İnsanların eylemsel cehaleti + düşlem eksikliği + sorgulayan kuşakların önündeki otoriter tutum. (6)
İnsan, Tanrı kavramına ulaşmak için derin bir ateizmden başlamak zorunda. Ama Karahiba yapmadı. Çünkü onların Guaraci’si vardı.
Yaratılan nesne Düşen Melekler gibi tepki gösterir. Sonra Musa doğru yoldan sapar. Ne yapalım şimdi?
Portekiz Brezilya’yı keşfetmeden önce, Brezilya mutluluğu keşfetmişti.
Meşale taşıyan Kızılderili’ye karşı. Meryem’e Kızılderili oğul, Catherine de Médicis’e Kızılderili bir vaftiz oğul ve Don Antônio de Mariz’e Kızılderili bir damat.
Mutluluk gerçek kanıttır.
Pindorama anahanlığında.
Alışkanlık kaynağı olan belleğe karşı. Kişisel deneyim yeniden meydana getirdi.
Bizler somutçularız. Fikirler ele geçirir, karşı gelir, kent meydanlarında insanlar yakar. Bırakın fikirleri ve diğer çarpıklıkları durduralım. Yollar için. İşaretlere, çalgılara ve yıldızlara inanmak için.
Goethe’ye, Gracchi’nin anasına, VI. Don John’un mahkemesine karşı.
Mutluluk gerçek kanıttır.
Yaratılmış ve yaratılmamış dediğiniz şeyler arasındaki mücadele, insanın ve tabunun kalıcı çelişkisinde tanımlanmıştır. Gündelik aşk ve kapitalist modus vivendi(yaşam tarzı). Yamyamlık. Kutsal düşmanın emilimi. Onu toteme dönüştürmek. İnsanın macerası. Dünyevi sona erme. Ancak, sadece saf elitler cinsel yamyamlığı gerçekleştirmeyi başardı ki bu, hayatın en yüksek anlamını içinde taşır ve Freud tarafından tanımlanan bütün rahatsızlıkları ve dini öğretilerin bütün hastalıklarını bertaraf eder. Varolan şey cinsel içgüdünün bastırılması değil, yamyam içgüdünün termometrik ölçeğidir. Cinsellik bir kez yaşandı mı, seçime bağlı hale gelir ve arkadaşlığı, eğer duygusallık varsa aşkı, spekülatifse bilimi yaratır. Sapma gösterir, kendini aktarır. Kötülemeye ulaşırız. Temel yamyamlık dinsel öğretilerin günahları içinde eriyip kaybolmuştur- kıskançlık, tefecilik, gıybet, cinayet. Sözde kültürlü ve Hıristiyanlaştırılmış ulusların istilası, işte yamyamlığa karşı yaptığımız budur.
Iracema topraklarında cennetin on bir bin hurisine şarkılar söyleyen Anchieta’ya karşı, Sao Paulo’nun kurucusu patrik João Ramalho’ya.
Bağımsızlığımız henüz ilan edilmemiştir. VI. Don John’ın dediği gibi:
- Oğul, bir maceracı bunu yapmadan önce başının üstüne taç koy! Hanedanı sürgün ettik biz. Braganza üstünlüğünü, egemenliğini ve Maria da Fonte kurnazlığını da sürgün etmek zorundayız.
Freud tarafından kayda geçilmiş baskıcı, giydirilmiş sosyal realiteye karşı- komplekslerden, delilikten, kahpelikten ve Pindorama anahanlığının hapishanelerinden arınmış bir realite.
OSWALD DE ANDRADE.
Piratininga.
Papaz Sardinha’nın yutuluşunun 374. yılı .(7)
In: Revista de Antropofagia [Journal of Anthropophagy], São Paulo, 1 (1), May 1928.
İngilizceye çeviren Maria do Carmo Zanini -2006
Türkçeye çeviren Betül Akdağ -2010 (Şiiri Özlüyorum Dergisi- Sayı 38)
Dipnotlar:
[1] Cobra grande [büyük yılan], or boiúna, Brezilya folklorunda yer alan hayal ürünü bir yaratık.
[2] Kızlar
[3] Aural + gizemli.
[4] Original in English, stop.
[5] “Yeni Ay, ahh Yeni Ay, içimdeki gündelik adamın anılarına doğru soluk al.” From Couto de Magalhães’s O selvagem [Vahşi].
[6] Orijinal metinde “pro-curiosa”, büyük olasılıkla prole curiosa [meraklı nesil] tamlamasında yapılmış bir yazım hatası.
[7] Papaz Pero Sardinha, 1556 yılında Brezilya’nın kuzey kıyılarında bulunan Caeté yamyam yerlileri tarafından yenilmişti.
When will you post again ? Been looking forward to this !
YanıtlaSil